По време на управлението на ГЕРБ се оформи странна коалиция от всички политически сили – БСП, СДС, ДПС и самата ГЕРБ, която се обяви за регулация на отношенията на големите търговски вериги у нас с българските производители. До законови промени така и не се стигна, но бяха подготвени. Внесе ги обаче, леко поправени, настоящото управление. Кабинетът на БСП-ДПС (+-„Атака“) застава зад тях. Аргументите в подкрепа на приетия на първо четене законопроект за промени в Закона за защита на конкуренцията са: двусмислени договорни условия, липсата на писмени договори, измененията на договора със задна дата, нелоялното прехвърляне на търговски риск, непочтеното използване на информация, нелоялното прекратяване на отношенията, териториалните ограничения на доставките и др. лоши практики на търговските вериги.
Навлизането и експанзията на модерната търговия в България постепенно предизвика обществена дискусия върху ползите и вредите от установяването на големи търговски вериги на територията на страната. Темата стана особено актуална след 2009 г., когато се натрупа напрежение между част от българските производители и доставчици, от една страна и големите (в голямата си част чуждестранни) търговски вериги, от друга. Това се казва в „Анализ на ефектите от навлизането на модерната търговия на пазара на храни и напитки в България“, подготвен от Института за пазарна икономика. (Със съкращения)
“Напоследък в общественото пространство упорито се налагат няколко тези за големите
търговски вериги, които най-малкото не могат да бъдат приемани безкритично. Според някои от най-разпространените такива твърдения, търговските вериги:
• Задушават дребните търговци, в резултат на което се закриват все повече семейни
магазини и безработицата расте;
• Монополизират пазара, което им дава значителна пазарна сила;
• Не плащат данъци и изнасят печалбите си от страната;
• Притискат местните производители и доставчици и предлагат основно чужда
продукция;
• Инвестициите им са еднократни (при създаването на търговски обекти) и не спомагат за
развитието на местната икономика.
Тези популярни схващания създават предпоставки за лобистки натиск, политически популизъм и повишена регулативна намеса в бизнеса, се казва в доклада.
Над 1.9 млрд. лв. повече в бюджета за периода 2007-2013 г.
Според проучването в годините, в които наблюдаваме най-значително разрастване на броя обекти на модерната търговия (2006, 2008, 2009, 2013 г.) се забелязва и най-сериозният ръст в оборотите, който не може да се обясни изцяло с повишено потребление или инфлация. “Когато тези два фактора се изолират, ефектът от изсветляване на търговията на дребно се оценява на 5 млрд. лв. за периода 2004-2013 г., а данъчният ефект по линия на допълнително събрания ДДС – на 1 млрд. лв. внесен ДДС за периода”, твърди изследването.
Според частта в проучването, посветена на фискалните ефекти от развитието на търговските вериги „от 2007 г. досега десетте най-големи търговци с храни на дребно са внесли близо 475 млн. лв. данъци и осигуровки върху възнагражденията на служителите си. Към тези числа трябва да се прибавят и приблизително 78 млн. лв. платени корпоративни данъци по оценки на ИПИ на база данни от веригите. Кумулативният ефект върху фиска от внесените преки и косвени данъци и от изсветляването на част от търговията с храни за периода 2007-2013 г. се изчислява приблизително на 1.93 млрд. лева или 1,3% от данъчно-осигурителните приходи в консолидираната фискална програма за същия период“.
Над 23 000 работни места с 38% по-големи заплати
В анализа се посочва още, че десетте най-големи вериги дават работа на над 23 000 души към края на 2013 г. В процентно отношение това представлява около 6 % от всички заети в сектора на търговията като наетите в десетте най-големи вериги получават средно с 38% по-големи брутни възнаграждения спрямо останалите в сектора или средно 1048 лв. спрямо 759 лв. на месец.
Веригите развиват хранителната индустрия в България
Според анализа на ИПИ съществува набор от доказателства, че възходът на веригите влияе позитивно върху хранителната индустрия като цяло (особено от гледна точка на потребителя), а и върху веригата на доставки. Те стимулират конкуренцията, ефективността, иновациите, потребителския избор, пазарната експанзия и връзките с други сектори на икономиката, а също подпомагат транфера на знания и умения.
Модерната търговия в България води началото си от първата половина на 90-те години като от година на година конкуренцията в сектора се изостря все повече и повече. Към момента Топ 10 веригите по приходи заемат около 30 % от пазара, а останалите почти 70 % се държат от по-малки и регионални вериги и самостоятелни магазини. През последните около 5 години конкуренцията в модерната търговия е толкова мощна, че 5 инвеститора излизат от българския пазар, една верига сменя собствеността си 3 пъти, а няколко бранда биват закрити. Тези процеси, както и бизнес моделите на компаниите доведоха до редица положителни ефекти за потребителите.
До 35 000 стоки на по-ниски цени
Резултатите от проучването на ИПИ, както и други проучвания, сочат, че търговските вериги предлагат основни хранителни продукти на по-ниски цени спрямо другите магазини. В същото време асортиментът им е значително по-голям. Докато малките магазини предлагат средно 500 вида стоки, средният брой артикули, предлаган в дискаунтърите е 1300, в супермаркетите е 12 000, а в хипермаркетите стига до 35 000.
Друг съществен ефект от потребителска гледна точка е качеството на стоките. Според редица проучвания, цитирани в доклада на ИПИ, качеството на продуктите в големите вериги е по-високо от това в традиционните канали за търговия. Модерната търговия обикновено налага свои стандарти, които често надхвърлят държавните такива в съответните държави. В България, Полша и Румъния качеството е другата важна причина освен цената, поради която потребителите насочват част от покупките си към веригите
Модерната търговия стимулира сектора на услугите
Извън еднократните инвестиции и работните места, които търговските вериги създават при отварянето на нови обекти, те имат постоянни разходи, които захранват други дейности в сектора на услугите и по косвен път спомагат за разкриването на нови работни места в икономиката. Освен значителните разходи, които правят за комунални услуги, веригите формират 3,6% от рекламния пазар, 2% от пазара на частни охранителни услуги в страната, създават пазар на недвижими имоти за над 10 млн. лв. на година, между 4 и 5 млн. лв. на година за почистващи услуги. Към тези числа могат да се прибавят по средно 4.2 млн. лв. на година за телекомуникационни услуги, 3 млн. лв. за поддръжка на софтуер и хардуер, 2.4 млн. лв. за счетоводни и данъчни услуги, 2.2 млн. лв. за банкови услуги,
1.6 млн. лв. за счетоводни услуги и др.
Над 70% от стоките във веригите са български
Според анализа на ИПИ средният дял на оборота в Топ 10 веригите, който се пада на стоки, доставени от български производители или дистрибутори, се движи около 72% в периода 2007-2013 година. Като в цели продуктови групи българското производство е абсолютен монополист или държи значителен пазарен дял (като например охладено и замразено пилешко месо, бяло саламурено сирене, кашкавал, лютеница и пр.).
Според проучването, благодарение на партньорството си с търговските вериги, възможностите, които получават българските производители, могат са се обобщят така: супермаркетите представляват ефикасен и мощен пазарен инструмент за диверсификация на продукцията (например, ако един малък магазин предлага няколко десетки артикула млечни продукти, то един хипермаркет предлага стотици такива артикули) и за понижаване на разходите за потребителите. По този начин веригите предоставят на производителите достъп до по-голям и по-разнообразен пазар.
Сдружаване и сътрудничество по цялата верига на доставки
Според ИПИ предизвикателството към малките производители в момента е сдружаването – общото предлагане, пласиране и инвестиции са възможност да стъпят в големите вериги, а нишовото производство и таргетиране на определени потребителски изисквания би им гарантирало трайно присъствие в по-малките търговски обекти.
Интересен пример за реакция в това отношение е Чехия. Там изискванията на веригите за количество и разнообразие на продуктите се превръщат в движещ мотив за създаването на организации на производителите на плодове и зеленчуци. Тези организации спомагат за преодоляването на проблемите с недостатъчния обем на продукцията и липсата на инвестиционен капитал у малките производители. Участниците в подобни организации се ползват от обща инфраструктура за съхранение, сортиране и пакетиране, както и от нарасналата пазарна сила в преговорите с веригите.
Сътрудничеството между международни търговски вериги и местни фирми би могло да обхване цялата верига на доставки. Един пример в това отношение е Индонезия, където група от организации на малки производители на пъпеши, международна верига супермаркети, компания за семена и препарати, специална правителствена програма и специализиран търговец на едро затварят веригата производство-доставка-реализация.
Победител е потребителят
Заключението от проучването е, че ефектът от развитието на търговските вериги върху традиционната търговия у нас е двустранен – от една страна част от малките обекти не издържат на конкуренцията, но от друга се отварят нови възможности за специализирани магазини и като цяло нетният ефект върху пазара на труда не е негативен, а в най-лошия случай – неутрален по отношение на броя на заетите в търговията на дребно с храни, напитки и тютюневи изделия.
Местните производители и доставчиците са поставени пред необходимостта да се съобразяват с нови условия и да полагат повече усилия да бъдат конкурентоспособни, ефективни и иновативни. От всички тези промени в сектора най-големият победител са потребителите, за чието внимание се борят все повече играчи, които се стремят да предоставят по-добра продукция и услуга на по-ниска цена.
ян. 30, 2017 Коментарите са изключени за Диктатура на ТВ-тариата
„Първо. Давам на новия парламент две седмици от свикването му да започне конкретна работа по приемането на решенията на народа от референдума. Ако за две...31 ян., 2017 Коментарите са изключени за И Австрия забранява бурките
31 ян., 2017 Коментарите са изключени за С ново броене прокуратурата брои референдума за задължителен
31 ян., 2017 Коментарите са изключени за И дете с белезници след забраната на Тръмп за бежанците
31 ян., 2017 Коментарите са изключени за Гръцките фермери блокираха пътя при Промахон
31 ян., 2017 Коментарите са изключени за Анкара прати турски военни в гръцки води
ян. 31, 2017 Коментарите са изключени за И Австрия забранява бурките
ян. 31, 2017 Коментарите са изключени за С ново броене прокуратурата брои референдума за задължителен
ян. 31, 2017 Коментарите са изключени за И дете с белезници след забраната на Тръмп за бежанците
ян. 31, 2017 Коментарите са изключени за Гръцките фермери блокираха пътя при Промахон
ян. 31, 2017 Коментарите са изключени за Анкара прати турски военни в гръцки води
1 | CHF | = | 1.84373 лв |
1 | EUR | = | 1.95583 лв |
1 | GBP | = | 2.19583 лв |
1 | USD | = | 1.76137 лв |
ян. 28, 2017 Коментарите са изключени за Разни комшии, разни идеали
ян. 31, 2017 Коментарите са изключени за Върви, народе обгазени!
Над 10 емблематични за София паметници осъмнаха с противогази и табели с иронични надписи. Причината за мащабна акция на неправителствената организация „Спаси...дек. 09, 2016 Коментарите са изключени за Стотици руски спортисти са облажили от допинга
Над 1000 руски спортисти, сред които и олимпийски шампиони, са се облагодетелствали от държавната руска допингова програма между 2011 и 2015 г. В най-малко 30 спорта,...