©БГНЕС
Точно 3 месеца и 2 дни след стартирането на т.нар. публично изслушване за избор на председател на Държавната агенция за българите в чужбина (ДАБЧ) днес Министерски съвет (МС) назначи партийния кандидат на ВМРО (част от Патритичния фронт, заедно с НФСБ – б.р.) Борис Вангелов, пише в коментар във Facebook един от другите кандидати – Кирил Радев.
*Публикуваме позицията му. Заглавието е на Ureport.
Този случай е важен не само сам за себе си и заради важната тема за българите в чужбина, а и заради това че е показателен за обществено-политическата обстановка в България. Затова ви предлагам една дисекция на процедурата за ДАБЧ като пряк участник, проследил всичките ѝ детайли.
След като процедурата приключи, нека най-първо да благодаря на стотиците българи в чужбина и България, които подкрепиха отворената ми кандидатура. Чувствах се пряко ангажиран с всеки един, подкрепил ме, и сега, когато битката е загубена, аз ще напомня, че войната за една по-добра държава е тепърва в началото си. Считам, че за да можем да напредваме като общество, е важно да осъзнаваме обществените процеси и да учим от случващото се, за да се развиваме.
Та какво точно се случи?
Още преди обявяването на процедура за избор председател на ДАБЧ по думите на Красимир Каракачанов от ВМРО:
„Още през месец ноември съм предложил на правителството кандидатурата на Патриотичния фронт“.
Независимо от това през декември (2014 г.) вицепремиерът Меглена Кунева назначава провеждането на процедура за избор на председател на ДАБЧ, която тя решава да нарече „публично изслушване“. Заповедта по повода се изисква „обявление за процедурата да се публикува в поне два централни ежедневника, на интернет страницата на Министерски съвет, както и по друг подходящ начин, с цел гарантиране на максимална публичност.“ Все пак обявата не се появява на интернет страницата на ДАБЧ, или на известните сайтове за търсене на работа, въпреки претенцията за максимална публичност. При следващата стъпка в кандидатстването комисията отказва да публикува биографиите на кандидатите, въпреки тяхното изрично съгласие, без да посочва каквито и да е мотиви.
Съставът на назначената комисия първоначално не е ясен, но впоследствие в хода на процедурата се оказва, че това са служители на държавната администрация. Каква е логиката представители на администрацията да оценяват политическо лице, каквото е председателят на ДАБЧ, а не обратното, остава неясно. Самият вицепремиер не счете за нужно да си създаде лично впечатление за кандидатите, но изпрати двама представители от своя кабинет на изслушването на комисията, без те да имат официален статут на членове. Независимо от това де факто те имаха такава роля, ако не и водещата в процеса на изслушване.
Идва ред на самото изслушване, чиято публичност се ограничава единствено до публикуването на стенограмите от него. Комисията не дава възможност на него да присъстват медии или граждани, не прави изпъчване за живо за сънародниците ни зад граница. Комисията не счита за нужно дори да публикува аудио записите на кандидатите, които така или иначе биват направени за целите на стенограмата.
Становището първоначално не е предвидено да е публично, но в крайна сметка заради обществения интерес се публикува. В него комисията не се базира на предварително формулирани критерии, така че да гарантира обективност на избора. Нещо повече, едно и също обстоятелство при един кандидат се счита за предимство, а при друг за недостатък. Борис Вангелов се отличава положително с това, че познава българите в Македония, но в моя случай е, неясно защо, недостатък, че моята кандидатура има фокус върху младата ни емиграция в чужбина. Също така има разминавания по отношение на проведения разговор по време на изслушването, където Борис Вангелов е атакуван от членове на комисията, а това не е отразено в становището.
Процедурата в една съществена част остава непрозрачна, дори за самите кандидати, които научават от медиите за развитието по темата. Вместо Министерски съвет да публикува официални съобщения, избрани неясно как медии, публикуваха контролирани съобщения. Неясно остава, как медиите разгласяват междинни и окончателни варианти на становището на комисията, без то да е публикувано официално.
Когато процедурата достига до ниво на политическо решение, отново медиите посочват трима фаворити. Първоначалната политическа заявка е за процедура, която да определи обективно най-подходящия кандидат без значение от партийна обвързаност. Все пак в различни статии е посочено, че и тримата имат партийна подкрепа – един от ВМРО и двама от ГЕРБ. Затова е странно, че в крайна сметка и тримата фаворити имат партиен гръб. Не става ясно, кой определя тези фаворити и на какво основание, след като становището на комисията не е така еднозначно в тяхна полза или в нечия друга полза.
Все пак партийното застъпничество намери своя отговор в лицето на гражданското застъпничество. 22 граждански изявени българи в чужбина, активни в рамките на различни организации, само за няколко дни събраха 350 подписа в подкрепа на отворената ми кандидатура, в допълнение на фен страница със 650 харесвания. Подписката беше внесена в Министерски съвет. Ден преди решението на МС за ДАБЧ, тази петицията не беше разгледана (и няма отговор) или с други думи МС я пренебрегна – и всеки един, който се беше подписал в нея при вземането на решението си.
Нататък, но далеч не на последно място, (не) е ясно, КОЙ взима решението за назначението. Разбира се, че вицепремиерът прави предложение на премиера, но това е административният ред, а не е ясна заявка за политическа отговорност.
В този смисъл въпросът: „КОЙ в Министерски съвет предложи Вангелов за шеф на ДАБЧ?“, стои със пълна сила.
Интересно е също, как официалната процедура предвижда политически лица от най-висок ранг да вземат решение да назначат някого за този отговорен пост, без собствено лично впечатление, а единствено въз основа на оценката на администратори от различни институции. Размиването на отговорността за назначението между премиера, вицепремиера и комисията, дава възможност комисията да бъде използвана за изтривалка на политическа отговорност при нужда. Претенцията за публичността на изслушването е не просто далеч от европейските стандарти, тя е далеч дори и от българските – може да вземем за пример изслушването при ВСС за избор за председател на ВАС, което дори се излъчваше пряко по телевизията.
Пита се най-накрая, кому беше нужно това т.нар. публично изслушване, след като бе назначен предварително предвиденият кандидат на ВМРО. Защо политическо решение се забави цял месец, след като комисията се беше произнесла? Дали някой си е мислил, че част от обществения интерес ще спадне, ако назначението се отложи или просто сме били свидетели на неявно партийно надцакване, скрит търг или политически сделки? Припомням, че според медийни публикации в един етап от процедурата премиерът беше отхвърлил кандидатурата на Вангелов, но после явно пак е склонил за нея. Може би част от отговора се крие в едновременното назначение на представител на Реформаторския блок за председател на ДАНС (Димитър Георгиев – бивш зам.-министър на МВР-шефа Цветан Цветанов в първия кабинет на ГЕРБ и съветник на вицепремиера Меглена Кунева – б.р.). Всички тези въпроси и спекулации нямаше да ги има, ако процедурата бе проведена по друг начин. В общия случай назначенията след политически договорки не са непременно винаги някакво зло, но не и в случая, в който е поет ясен политически ангажимент за обективна и публична процедура. Обществото не обича да бива подвеждано, българите в чужбина не правят изключение.
Най-тъжното във всичко това обаче не е процедурата и политическия процес сам за себе си. Тъжното е, че в добрия случай, агенцията ще продължава по старому. Тя ще прави това, което правеше досега – нищо значимо за българите в чужбина, основно фокус върху удостоверенията за български произход и гасене на пожари. В лошия случай, тя ще се срине още повече по отношение на публичния имидж, в отношението си с другите институции и по отношение на административния капацитет и екипа, който работи там. Дали ще има НЯКОЙ, който след това ще склони да я вдигне на крака, особено след последното публично изслушване, става още по-съмнително.
А българите в чужбина за пореден път ще констатират, че са последна дупка на кавала в политическата свирня.
И така, КОЙ избра председателя:
Видеото и бъдещият председател само говорят сами за себе си:
Защо оглавяването на агенцията от ВМРО е смущаващо обстоятелство може да научите в някои статии тук:
http://bit.ly/1AEDXP4
http://bit.ly/1BPmtCo
http://bit.ly/1DAvB1g
Все пак има и добра новина, и тя е, че гражданското общество направи още една крачка напред. Част от гражданското общество се противопостави на гореописания твърде добре познат модел. Ние имаме пример за гражданска подкрепена кандидатура за политически пост в държавното управление в рамките а отворена процедура и това е прецедент в българския обществено политически живот. Кандидатурата беше сред добрите примери, защото беше: (1) отворена – даде възможност десетки заинтересовани да се включат със собствени предложения; (2) открита – публикува информация, изпреварващо, преди институциите или предоставяше такава, когато институциите не го правиха, както и търсеше медиите, за да отразяват темата; (3) иновативно диалогична – реализира първия по рода си конферентен видео разговор с българи в чужбина; (4) Стотици българи се обединиха (включително и с подписка) не около протест и критика, а около (5) конкретна и амбициозна концепция за конкретна институция; и (6) припознаха конкретна личност, която да води тази промяна.
Независимо от този временен неуспех, все пак гражданското общество е близо до пробив. Усилието и добрият пример са налице, а след като бъде научено максималното от този опит, ще сме готови да стъпим върху постигнатото и да направим следващата крачка.
Защото от нас зависи.
ян. 30, 2017 Коментарите са изключени за Диктатура на ТВ-тариата
„Първо. Давам на новия парламент две седмици от свикването му да започне конкретна работа по приемането на решенията на народа от референдума. Ако за две...31 ян., 2017 Коментарите са изключени за И Австрия забранява бурките
31 ян., 2017 Коментарите са изключени за С ново броене прокуратурата брои референдума за задължителен
31 ян., 2017 Коментарите са изключени за И дете с белезници след забраната на Тръмп за бежанците
31 ян., 2017 Коментарите са изключени за Гръцките фермери блокираха пътя при Промахон
31 ян., 2017 Коментарите са изключени за Анкара прати турски военни в гръцки води
ян. 31, 2017 Коментарите са изключени за И Австрия забранява бурките
ян. 31, 2017 Коментарите са изключени за С ново броене прокуратурата брои референдума за задължителен
ян. 31, 2017 Коментарите са изключени за И дете с белезници след забраната на Тръмп за бежанците
ян. 31, 2017 Коментарите са изключени за Гръцките фермери блокираха пътя при Промахон
ян. 31, 2017 Коментарите са изключени за Анкара прати турски военни в гръцки води
1 | CHF | = | 1.84373 лв |
1 | EUR | = | 1.95583 лв |
1 | GBP | = | 2.19583 лв |
1 | USD | = | 1.76137 лв |
ян. 28, 2017 Коментарите са изключени за Разни комшии, разни идеали
ян. 31, 2017 Коментарите са изключени за Върви, народе обгазени!
Над 10 емблематични за София паметници осъмнаха с противогази и табели с иронични надписи. Причината за мащабна акция на неправителствената организация „Спаси...дек. 09, 2016 Коментарите са изключени за Стотици руски спортисти са облажили от допинга
Над 1000 руски спортисти, сред които и олимпийски шампиони, са се облагодетелствали от държавната руска допингова програма между 2011 и 2015 г. В най-малко 30 спорта,...
You must be logged in to post a comment.