Ureport | Водещи новини | Африка вдига градския си транспорт във въздуха
Снимка: Gondola Project
Макар и да се движи напред, Африка все още е в тежко задръстване. Огромният трафик и задушаващият мръсен въздух карат урбанистите в мегаполиси като Кампала, Лагос и Лусака да търсят достъпни и ефективни решения за своите транспортни проблеми, а последната им иновативна идея е надземен транспорт с огромна система от лифтове.
До 2050 г. градските райони на Африка ще подслоняват близо 60% от населението на континента, в сравнение с едва 36% през 2010 г., прогнозира Африканската банка за развитие. Претоварените пътища допринасят за замърсяването в градовете, което отнема 49 000 живота годишно в Субсахарска Африка. Но решението е близо – благодарение на въжена система, позната като гондоли или въздушни кабелни коли.
Безмоторните превозни средства висят на стоманени кабели или въжета, пуснати от кули. И макар гондолите да са ни добре познати още от 16-и век, последните иновации ги трансформират в ефективен градски транспорт.
Докато прелитал над алжирския град Константин, директорът на африканската организация за устойчив транспорт FABIO Кайемба Патрик осъзнава, че точно небето може да е ключът към разрешаването на проблемите в африканските градове.
Разбира се, той отбелязва, че това не може да е панацея за трафика, а въздушната мрежа не може да покрие толкова обширна територия, колкото автобусите или метрото. Високите транспортни системи обаче могат значително да облекчат задръстванията и замърсяването в централните райони на мегаполисите.
Снимка: Gondola Project
Така бавните трамваи от недалечното минало ще бъдат заменени от нови, по-бързи кабини, които обикалят с около 25 км/ч и превозват около 10 000 души на час. Сравнете това с автобусите, които побират по 50 души или с 2000 автомобила, които водят двама или трима души.
Освен всичко друго, лифтовият транспорт е екологичен, защото не използва гориво или въглища. Единствената нужна енергия е електричеството, което идва от градската мрежа или дори от възобновяеми източници.
По-голямо, по-бързо и по-евтино. Тези мрежи са лесни за построяване, изискват минимална поддръжка и работят с минимален персонал. Системата от гондоли може да бъде разработена за около година, докато автобусните мрежи отнемат поне пет.
Новата система на Константин струва $14 милиона, докато автобусната мрежа в града би коствала близо $25 милиона. Инвестициите в метро изобщо не могат да се сравняват с подобна сметка. Изграждането на метрополитен би отнело десетилетия и струва петкратно повече.
И още предимства. Няма скъпи придобивания на земя и изнасяне на граждани от домовете им. Всяка кула изисква едва няколко квадратни метра и може да бъде поставена върху вече съществуващи сгради.
Кабинките, които се издигат над магистрали, реки и хълмове са напълно достъпни за пътници с инвалидни колички, велосипедисти и майки с детски колички. За сравнение едва 1/4 от станциите в Лондонското метро са достъпни за инвалиди.
Снимка: Gondola Project
Австрийският производител на лифтове Dopplemayr Seilbahen вече е инсталирал системата в Алжир и планира да изгради други подобни в Адис Адеба, Дар ес Салам, Кампала, Лисака, Хараре, Лагос, Момбаса и Найроби. Все още предстои да бъдат подписани договорите, но шефът на маркетинговия отдел на компанията Джулия Шварцлер твърди, че предпроектните проучвания са готови, а споразуменията за Кампала и Момбаса ще бъдат сключени в най-скоро време.
Дали е безопасно? Мнозина смятат, че поддръжката на инфраструктурата в Африка не се приема насериозно. Тя обаче е стандартизирана, а фирмите, които изграждат системата, имат пряк интерес да гарантират сигурността й. Тя е проектирана да бъде най-безопасният метод за градски транспорт, макар че 100% гаранции няма.
През 1983 г. седем души загинаха в Сингапур, след като две кабинки паднаха в морето, след като петролен танкер скъса кабел. Освен това системата има нужда от надеждно електрозахранване, а спирането на тока е често срещано в Африка.
Експертите твърдят, че проектите трябва да включват резервни системи като дизелови генератори, за да предотвратят евентуално висене на пътниците с часове. Финалното препятствие може да бъдат… представите на хората. Повечето все още приемат лифтовете като увеселителна атракция в ски курортите. След като системата заработи обаче всичко това бързо ще се промени.
Развлечение или масов транспорт, изберете сами. Лифтовете са част от бъдещето на африканските мегаполиси, а всичко тръгва от Константин.
Първият в света
Мостът в столицата на баските Билбао е най-старият транспортен мост в света, завършен през 1893 г. Бискайският мост, известен като Пуенте Колганте, е транспортен мост, който пресича устието на река Нервия и свързва баските градове Поругалете и Лас Аренас. Това е най-старият транспортен мост в света и преди 9 години беше включен в списъка на световното културно наследство на ЮНЕСКО.
Бискайския мост е първият стоманен мост, който може да превежда хора и животни, както и превозни средства от едната страна на реката до другата, без да пречи на движението на корабите. За тази цел се използва гондола, която побира шест автомобила и около 12 пътника. Мостът е признат за изключително съоръжени при което се използват леки конструкции със стоманени въжета.
Мостът в Билбао – Бискайският мост
ян. 30, 2017 Коментарите са изключени за Диктатура на ТВ-тариата
„Първо. Давам на новия парламент две седмици от свикването му да започне конкретна работа по приемането на решенията на народа от референдума. Ако за две...31 ян., 2017 Коментарите са изключени за И Австрия забранява бурките
31 ян., 2017 Коментарите са изключени за С ново броене прокуратурата брои референдума за задължителен
31 ян., 2017 Коментарите са изключени за И дете с белезници след забраната на Тръмп за бежанците
31 ян., 2017 Коментарите са изключени за Гръцките фермери блокираха пътя при Промахон
31 ян., 2017 Коментарите са изключени за Анкара прати турски военни в гръцки води
ян. 31, 2017 Коментарите са изключени за И Австрия забранява бурките
ян. 31, 2017 Коментарите са изключени за С ново броене прокуратурата брои референдума за задължителен
ян. 31, 2017 Коментарите са изключени за И дете с белезници след забраната на Тръмп за бежанците
ян. 31, 2017 Коментарите са изключени за Гръцките фермери блокираха пътя при Промахон
ян. 31, 2017 Коментарите са изключени за Анкара прати турски военни в гръцки води
1 | CHF | = | 1.84373 лв |
1 | EUR | = | 1.95583 лв |
1 | GBP | = | 2.19583 лв |
1 | USD | = | 1.76137 лв |
ян. 28, 2017 Коментарите са изключени за Разни комшии, разни идеали
ян. 31, 2017 Коментарите са изключени за Върви, народе обгазени!
Над 10 емблематични за София паметници осъмнаха с противогази и табели с иронични надписи. Причината за мащабна акция на неправителствената организация „Спаси...дек. 09, 2016 Коментарите са изключени за Стотици руски спортисти са облажили от допинга
Над 1000 руски спортисти, сред които и олимпийски шампиони, са се облагодетелствали от държавната руска допингова програма между 2011 и 2015 г. В най-малко 30 спорта,...
You must be logged in to post a comment.