Снимка: EPA/БГНЕС
Японското правителство и водещи производители на автомобили, включително Toyota, обединяват сили, за да ускорят развитието на автомобилите с горивни клетки – все още скъпа и сложна технология, която използва водорода като гориво и може на практика да сложи край на проблема със замърсяването с автомобилни газове.
Най-големият производител на коли в света Toyota разкри първата си кола с горивна клетка, която ще излезе на местния пазар през март догодина и ще струва около $68 000. Малко след това автомобилът ще стигне и в САЩ и Европа.
Премиерът на Япония Шинизо Абе обяви своята стратегия за растеж на страната, която включва субсидии и данъчни облекчения за купувачите на автомобили с горивни клетки, ниски данъци за водородните станции и други стъпки, които да насърчат водородната енергетика.
Това ще укрепи плановете на Toyota и Honda да пуснат първите автомобили от новото поколение до 2015 г.
„Това е началото на дългото предизвикателство да превърнем водорода в нещо обичайно за обществото ни и да направим автомобилите с горивни клетки толкова разпространени, колкото и останалите“, заяви вицепрезидентът на Toyota Мицухиса Като по време на пресконференция.
След като двама от най-големите производители на автомобили в Япония залагат на горивните клетки, става ясно, че именно те ще са основния приоритет за страната, която мисли, че новата технология ще бъде ключова през следващите десетилетия.
Автомобилният сектор е на особена почит в Япония, тъй като осигурява едно от всеки единайсет работни места и около 20% от цялото производство на страната.
Това е и една от най-големите индустрии, където Япония съумява да доминира над световната конкуренция, след като изгуби много от предимствата си в сфери като електрониката.
Управляващата партия в Япония настоява за субсидии и данъчни облекчения, които да позволят цените на автомобилите с горивни клетки да спаднат до скромните $20 хил. до 2025 г.
Правителството планира и изграждането на 100 водородни станции до края на март 2016 г. в населените райони, където автомобилите ще бъдат пуснати първоначално.
Дългият път
Снимка: EPA/БГНЕС
Атомобилите с горовни клетки работят на електричество, произведено от комбинацията на въглерод и кислород. Единственото нещо, което те отделят, са водна пара и топлина.
Производството на водородно гориво отделя известни количества въглероден двуокис, но Япония се надява, че ще се справи с този проблем до 2040 г.
Водородните автомобили могат да се движат на пет пъти по-дълги разстояния, в сравнение с електрическите коли на батерии. Пълненето на резервоарите им отнема едва няколко минути, за разлика от батериите, които се зареждат в продължение на часове.
Въпреки всичко това, предизвикателствата пред автомобилите с горивни клетки остават, а растежът може да се окаже твърде бавен, особено като се имат предвид разходите за изграждане на ифраструктура от водородни станции и нуждата от субсидии, докато цените не спаднат.
„Дори след 10 години е трудно да очакваме, че водородните автомобили ще са повече от 10% от всички на японския пазар. Това не е стратегия за развитие за следващото десетилетие, а за следващите няколко“, твърди професор Руичиро Иноуе от Токийския университет.
Автомобилен гигант като Toyota очаква да продава едва няколко десетки хиляди такива коли годишно през следващото десетилетие, докато технологията не стане достатъчно достъпна и популярна.
Ангажиментът на правителството към водородните автомобили и тяхното развитие все пак показва колко е напреднала технологията от първия момент, когато Toyota и Honda започнаха да тестват коли с горивни клетки преди 12 години.
Тогава Япония направи дръзки прогнози, че до 2020 г. ще бъдат продадени 5 млн. подобни модела.
От тогава инженерите успяха да преодолеят редица технологични предизвикателства, като замръзването при студено време и намалянето на количеството използвана платина – скъпоценният метал, който горивните клетки използват като катализатор.
Конкуренти като южнокорейската Hyundai и немската Daimler също започнаха да развиват технологията с горивните клетки, но Япония вярва, че ще има пазарно предимство, след като ООН прие голяма част от предложенията й за безопасност на технологията през юни 2013 г.
Това означава, че местните компании ще избегнат нуждата да правят сериозни промени в характеристиките на горивните си клетки, за да ги продават на международните пазари. Това от своя страна ще поддържа цените на автомобилите им ниски.
„Когато за пръв път представихме Prius, имахме малка надежда за печалби, но ние гледахме дългосрочно към моделите от второ и трето поколение. Ако не сте готови да приемете първоначалните загуби, няма как да се борите за по-големи продажби и развитие“, твърди главният мениджър на Toyota Сатоши Огисо.
ян. 30, 2017 Коментарите са изключени за Диктатура на ТВ-тариата
„Първо. Давам на новия парламент две седмици от свикването му да започне конкретна работа по приемането на решенията на народа от референдума. Ако за две...31 ян., 2017 Коментарите са изключени за И Австрия забранява бурките
31 ян., 2017 Коментарите са изключени за С ново броене прокуратурата брои референдума за задължителен
31 ян., 2017 Коментарите са изключени за И дете с белезници след забраната на Тръмп за бежанците
31 ян., 2017 Коментарите са изключени за Гръцките фермери блокираха пътя при Промахон
31 ян., 2017 Коментарите са изключени за Анкара прати турски военни в гръцки води
ян. 31, 2017 Коментарите са изключени за И Австрия забранява бурките
ян. 31, 2017 Коментарите са изключени за С ново броене прокуратурата брои референдума за задължителен
ян. 31, 2017 Коментарите са изключени за И дете с белезници след забраната на Тръмп за бежанците
ян. 31, 2017 Коментарите са изключени за Гръцките фермери блокираха пътя при Промахон
ян. 31, 2017 Коментарите са изключени за Анкара прати турски военни в гръцки води
1 | CHF | = | 1.84373 лв |
1 | EUR | = | 1.95583 лв |
1 | GBP | = | 2.19583 лв |
1 | USD | = | 1.76137 лв |
ян. 28, 2017 Коментарите са изключени за Разни комшии, разни идеали
ян. 31, 2017 Коментарите са изключени за Върви, народе обгазени!
Над 10 емблематични за София паметници осъмнаха с противогази и табели с иронични надписи. Причината за мащабна акция на неправителствената организация „Спаси...дек. 09, 2016 Коментарите са изключени за Стотици руски спортисти са облажили от допинга
Над 1000 руски спортисти, сред които и олимпийски шампиони, са се облагодетелствали от държавната руска допингова програма между 2011 и 2015 г. В най-малко 30 спорта,...
You must be logged in to post a comment.