Ако всички жени в Африка имаха поне начално образование, браковете на деца и детската смъртност щяха да спаднат с 16%, а смъртта на родилки – с 66%. Инвестициите в образованието на момичетата може да увеличат селскостопанската продукция в Субсахарска Африка с близо 25%. Тази позиция изразява президентът на Либерия Елен Джонсън Сърлийф в анализ, публикуван в CNN.
Освен първата жена в Африка, избрана за държавен глава, Сърлиф е и носител на Нобеловата награда за мир за 2011 г.
Кой е факторът, който може да промени живота на отделни хора, общности, нации и дори на целия свят?
Отговорът на този въпрос е прост: образованието.
Макар да е широко възприето мнението, че не съществува едно общо решение, което да избави милиони хора по света от мизерията, мнозина са наясно, че крайъгълният камък за справяне с някои от най-важните предизвикателства пред света е именно предоставянето на качествено образование на всички деца – и особено на момичетата.
Въпреки увеличаващия се брой деца в училище през последните години, все още 126 млн. деца нямат достъп до начално и прогимназиално образование. Около 65 милиона от тях са момичета.
Делът на момичетата, които не ходят на училище, е най-голям в Африка. В пустинната част на черния континент близо 4 от пет момичета не получават дори начално образование. По света има около 250 млн. деца в начална възраст, които не могат да четат, да пишат или да правят елементарни сметки – въпреки че имат начално образование.
След по-малко от година изтича крайният срок, който международната общност си даде, за да вкара всички деца в клас. Към днешна дата обаче над 30 млн. момичета в Африка нямат достъп до основно човешко право, каквото е качественото образование.
Гарантирането, че всяко дете отива на училище, остава в училище и учи нещо полезно там, ще изисква твърд ангажимент на правителствата, инвестиции в образованието и поставяне на момичетата като приоритет.
През последното десетилетие африканската икономика расте с над 5% годишно – сред големите покачвания в световен мащаб. Това кара мнозина експерти да използват фразата „издигането на Африка“, когато описват страните от континента.
Въпреки това икономическото развитие на отделните държави не винаги води до подобрение в качеството на живот на най-бедните им жители.
За да се издигне истински една нация, тя трябва да изгради равнопоставено, устойчиво и мирно общество, а управляващите – да осигурят инвестиции в образованието.
Последни изследвания сочат, че икономическите ползи от инвестициите в началното образование надхвърлят многократно самите вложения. Всека допълнителна година в училище увеличава доходите на африканците с 10%.
Момичетата, които завършват начално образование, получават между 5-15% повече от тези, които така и не стигат до училищата.
Допълнителна година в образованието на всеки жител може да увеличи ръста на БВП на страните средно с 0.37% годишно. Ако всички жени имаха поне начално образование, браковете в детска възраст и детската смъртност щяха да спаднат с 16%, а смъртта на родилки – с 66%. Инвестициите в образованието на момичета може да увеличи селскостопанската продукция в Субсахарска Африка с близо 25%.
Някои страни губят над $1 млрд. годишно заради неспособността си да образоват момичетата наравно с момчетата.
Как е възможно гражданите на една държава да участват в нейното икономическо развитие без образование? Как е възможно изобщо една страна да расте?
Още африкански гласове
Не е достатъчно просто да увеличим броя на децата в образователните системи. Младите хора трябва да придобият основни умения като четене, писане, критично мислене, справяне с проблеми и математика, които са нужни, за да водят здравословен, безопасен и продуктивен начин на живот.
В Либерия, из цяла Африка и по света става все по-очевидно, че ходенето на училище и ученето не са едно и също. Това означава, че в основата на социалната и икономическата възвръщаемост на образованието стоят не годините, прекарани в училище, а учебните резултати.
За да се постигне това, са нужни повече инвестиции за изграждането на силна образователна система, способна да подобри както достъпа до училище, така и самия процес на учене. Но вземането на решения за нужните инвестиции изисква сериозни предварителни данни.
Информация за това, от което се нуждаят учителите и учениците, е ключова във формирането на политики и програми, които да бъдат ефективни.
Използвайки ресурсите по-ефективно и фокусирайки се върху децата, изоставени от системата, ние можем да създадем поколение от най-добре образованите граждани в света – граждани, които ще са отговорни за изграждането на мирно бъдеще и просперитет.
Със сегашните темпове, най-бедните момичета в Субсахарска Африка ще имат достъп до университет най-рано от 2086 г. Да не инвестираме в образованието е равносилно на това да кажем на жените, че не се интересуваме от тях и от бъдещето на децата им. Като една от тези жени аз няма да приема това и призовавам всички африкански лидери да инвестират в бъдещето на децата ни. Наливането на средства в образование за момичетата не е просто морална нужда, а умна инвестиция.
В Деня на африканското дете – 16 юни, младежи от цяла Африка застанаха през сградата на Африканския съюз в Адис Абба, Етиопия, за да призоват правителствата да отделят повече средства за образование. Препоръката е поне 20% от националните бюджети да бъдат инвестирани в бъдещото развитие на образователните системи и на такива за мониторинг на ефективността и влиянието им.
По-добрата информация за резултатите от ученето и публичните разходи е ключът към постигането на целите ни. Младите хора искат по-светъл живот и настояват управляващите да изпълнят своите задължения и да създадат по-добро бъдеще за децата им.
В края на юни над 60 развиващи се страни ще се съберат в Брюксел, като част от инициативата Глобално партньорство за образование. Там те ще бъдат призовани да се ангажират с по-големи инвестиции в обучението.
В случай че го направят, ще знаем, че са послушали младите хора. Само тогава фразата „издигане на Африка“ ще придобие истински смисъл.
ян. 30, 2017 Коментарите са изключени за Диктатура на ТВ-тариата
„Първо. Давам на новия парламент две седмици от свикването му да започне конкретна работа по приемането на решенията на народа от референдума. Ако за две...31 ян., 2017 Коментарите са изключени за И Австрия забранява бурките
31 ян., 2017 Коментарите са изключени за С ново броене прокуратурата брои референдума за задължителен
31 ян., 2017 Коментарите са изключени за И дете с белезници след забраната на Тръмп за бежанците
31 ян., 2017 Коментарите са изключени за Гръцките фермери блокираха пътя при Промахон
31 ян., 2017 Коментарите са изключени за Анкара прати турски военни в гръцки води
ян. 31, 2017 Коментарите са изключени за И Австрия забранява бурките
ян. 31, 2017 Коментарите са изключени за С ново броене прокуратурата брои референдума за задължителен
ян. 31, 2017 Коментарите са изключени за И дете с белезници след забраната на Тръмп за бежанците
ян. 31, 2017 Коментарите са изключени за Гръцките фермери блокираха пътя при Промахон
ян. 31, 2017 Коментарите са изключени за Анкара прати турски военни в гръцки води
CHF | = | лв | |
EUR | = | лв | |
GBP | = | лв | |
USD | = | лв |
ян. 28, 2017 Коментарите са изключени за Разни комшии, разни идеали
ян. 31, 2017 Коментарите са изключени за Върви, народе обгазени!
Над 10 емблематични за София паметници осъмнаха с противогази и табели с иронични надписи. Причината за мащабна акция на неправителствената организация „Спаси...дек. 09, 2016 Коментарите са изключени за Стотици руски спортисти са облажили от допинга
Над 1000 руски спортисти, сред които и олимпийски шампиони, са се облагодетелствали от държавната руска допингова програма между 2011 и 2015 г. В най-малко 30 спорта,...
You must be logged in to post a comment.