Снимка: Wikimedia
Процесът на превръщане на неолиберализма във водеща доктрина за Европа беше като лъскав влак-експрес. През 80-те години обещаваше да отведе пътниците си до примамлива дестинация на растеж и просперитет, но днес е трудно да се прогнозира, пише професорът по централноевропейска история във Виенския университет Филип Тър за Bloomberg.
Релсите бяха построени върху идеализирането на необузданите свободни пазари, ирационалната вяра в разума на пазарните играчи и либертарианската антипатия към държавата. Те включваха и елементи на традиционната капиталистическа концепция за „скритата ръка“ и метафизично измерение, при което пазарът се възприема като последен съдник за всички стоки.
В един момент, всички държави в Европа искаха да се качат на борда и никой не можеше да устои на привлекателността на обещанията. Освен това влакът изглеждаше като единствен път към бъдещето, след края на съперничеството между Изтока и Запада през 1989 г.
Първите нови пътници бяха Полша, Чехословакия, Унгария и Германската демократична република (ГДР). Понякога им прилошаваше заради твърде високата скорост и реформите, които бяха принудени да приемат. Но до средата на 90-те години започнаха да се чувстват по-добре. Кондукторът и сервитьора във вагон-ресторанта (международните финансови организации – б.а.) гордо обявяваха, че шоковата им терапия работи.
Дали това действително беше вярно е спорен въпрос, но знаците бяха правилни. Кривите на растеж, чуждестранните преки инвестиции и други съпътстващи фактори определяка неолиберализма като успешен.
Поради тази причина, държавите, които дотогава не се бяха качили на влака, заради по-късната си революция, независимост или посткомунистически управници, които останаха на власт, също поискаха да се присъединят. Някои от тях – като балтийските държави, Словакия и по-късно България и Румъния, опитаха да догонят останалите с провеждането на дори по-радикални реформи.
Това също създаде болка и гадене, но превърна посткомунистическите държави в „развиващи се пазари“, а някои от тях дори в „тигри“ (бързо развиващите се икономики от Азия – б.а.). Германия, която все още се беше вкопчила в миналото, не искаше да се превърне в „болния човек на Европа“ и също скочи на неолибералния влак.
Пътниците се срещаха по няколко пъти на ден във вагон-ресторанта. Но в менюто нямаше избор. Стандартното ястие беше сервирано от западните сервитьори (Международния валутен фонд, Световната банка и Организацията за икономическо сътрудничество и развитие). А аламинутът се наричаше „строги икономии“.
Държавите се противопоставяха на менюто, но усетиха силата на сервитьорите, които можеха да поискат старите си дългове по всяко време и имаха монопол върху икономическата мъдрост. Сервитьорът от Брюксел беше относително популярен заради поднасянето на ордьоври като програмата ФАР и обеща на много от пасажерите, че винаги ще им служи, стига да изпълняват изискванията му.
Вагон-ресторантът беше прекрасно място за изнасяне на речи за реформи. Представителите на малките държави като Чехия искаха да бъдат смятани за примерни пътници и говориха за пазарна икономика „без атрибути“. Междувременно сервитьорите повтаряха мантрите за приватизация, либерализация, дерегулация и молитва преди хранене.
Другите гости във вагона бяха джентълмени в костюми (мениджъри на фондове и директори на различни компании). Те търсиха възможности да разтоварят тежките си портфейли, но не и да правят подаръци. И опитваха да крият факта, че крайната им цел бяха високите печалби. Мъжете в костюми бяха особено благосклонни към пътниците, които търсят свобода на икономиката и ги награждаваха за тяхната смелост.
Дори най-бедните пътници се възползваха от щедростта им. Те получиха чуждестранни инвестиции, които макар и лечебни, са лесно пристрастяващи. А бизнесмените не спираха да повтарят, че влакът трябва да се движи по-бързо.
По тяхна повеля, той се засили толкова много, че идеята за други възможни пътища се разми напълно. Заради твърде високата скорост влакът прегря. Пътниците започнаха да свалят дрехи (елементи от социалната държава), насърчавани от сервитьорите, които твърдяха, че ще пътуват по-бързо, ако поолекнат.
Един от пасажерите, бившият шпионин от КГБ Владимир Путин, се обяви срещу сервитьорите и скочи от влака. Оттогава той се опитва да хване друг – този на държавния капитализъм. В началото останалите не го приемаха много сериозно. Но това се промени, когато той опита да натика насила съседите си в своя влак, наречен Евразийски икономически съюз.
Въпреки тези сътресения и откъслечни кризи, неолибералният влак се засили толкова много, че вече никой не можеше да види хората, които го карат. Ако погледнете много отблизо, можете да различите бизнес костюмите им.
Те смятаха, че действат много рационално, но изведнъж, през 2008 г. първо в локомотива, а после и във вагоните избухна паника. Влакът почти дерайлира, но успя да спре в точния момент. Но макар че едва избегна катастрофата, той не смени релсите с нови.
От друга страна, последните пътници от Югоизточна Европа се останаха, защото никой не беше готов да им даде повече пари, за жалост назаем. Мъжете в костюми започнаха да действат доста различно. За известно време те отказваха да инвестират, но упорито настояваха южноевропейските пътници да затягат коланите.
Диетата от постни ястия и горчиви хапове влоши настроението във влака. Преди 2008 г. всички пътници вярваха в розовото бъдеще. Но сега повечето от тях са все по нервни и дори гневни. Някои изведнъж измръзнаха, след като почти не им бяха останали дрехи. Германците и поляците забелязаха това и предпочетоха кейнсианското меню, което смятат за по-здравословно.
Германия, която мнозина смятаха за нов машинист, отказа да плаща и дори да споделя дълговете си с другите във вагона (например с помощта на еврооблигации). Тя дори каза на южноевропейците да следват примера на други държави, които затегнаха коланите по-рано.
За момента всички европейски пътници остават в един влак. Но дали ще е така и в бъдеще? Трудно е да се прогнозира. Един от пасажерите вече напусна, защото Европейският съюз загуби голяма част от престижа си заради продължителната криза.
Вероятно останалите продължават да са заедно, защото знаят, че други такива влакове на други места по света – например китайския, пътуват дори по-бързо и парадоксално се управляват от хора, които все още се наричат комунисти.
ян. 30, 2017 Коментарите са изключени за Диктатура на ТВ-тариата
„Първо. Давам на новия парламент две седмици от свикването му да започне конкретна работа по приемането на решенията на народа от референдума. Ако за две...ян. 29, 2017 Коментарите са изключени за Шифърът на Румен Радев
Символ – или икономия, е полетът до Брюксел на президента Румен Радев с военен десантен самолет „Спартан“. Закодирано послание. Делегацията – и...ян. 26, 2017 Коментарите са изключени за Правото победи тирана
Българските власти потърсиха убежище в страха, а гръцките – във върховенството на закона. От срам ли, от що ли, българското МВР не даде информацията, поискана от...ян. 24, 2017 Коментарите са изключени за Депутат под упойка
В опит да извини искането си да бъде спрян репортаж за позиционирането на барбекюто му, депутатът от Реформаторския блок Борислав Миланов заяви, че бил… под...ян. 23, 2017 Коментарите са изключени за Барбекюто на БСП
След избора на Румен Радев за президент, на БСП им замириса на барбекю напролет. Когато снеговете се стопят, дърветата – напъпят, а БСП е първа сила на...ян. 20, 2017 Коментарите са изключени за РПГ срещу ОПГ
Най-заети в предизборната кампания, която де факто започна преди 40 дни, са българските прокурори. Дали главният прокурор Сотир Цацаров не обмисля и нощна смяна...ян. 19, 2017 Коментарите са изключени за Защо България плаща за защита на наркотрафиканти
Само преди ден кабинетът в оставка реши хазната да отпусне 50 000 лева от парите на българските данъкоплатци – за „изпаднали в беда български граждани в...ян. 18, 2017 Коментарите са изключени за ГЕРБ, БСП и ДПС. Перфектната коалиция
Ако в Европа има коалиция с ДПС, в България защо да няма, запита днес видният политик от ДПС Йордан Цонев. Да бе, верно. Поради что се срамим/гнусим/плашим…...15 сеп., 2016 Коментарите са изключени за Може ли мъж да забременее? Опитите дават резултат… на Острова
09 май, 2016 Коментарите са изключени за Кол центровете в България – фаворити и тормоз на високи токчета
26 мар., 2016 Коментарите са изключени за Мистър Николай от „Ориндж Каунти“
15 авг., 2015 Коментарите са изключени за Порно на колела. Възгледите на един ДАИ-джия
06 ян., 2015 Коментарите са изключени за Хапни – ако ти стиска
ян. 31, 2017 Коментарите са изключени за И Австрия забранява бурките
ян. 31, 2017 Коментарите са изключени за И дете с белезници след забраната на Тръмп за бежанците
ян. 31, 2017 Коментарите са изключени за Гръцките фермери блокираха пътя при Промахон
ян. 31, 2017 Коментарите са изключени за Анкара прати турски военни в гръцки води
1 | CHF | = | 1.84373 лв |
1 | EUR | = | 1.95583 лв |
1 | GBP | = | 2.19583 лв |
1 | USD | = | 1.76137 лв |
ян. 28, 2017 Коментарите са изключени за Разни комшии, разни идеали
ян. 15, 2017 Коментарите са изключени за Зима е, вънка вие вук
дек. 30, 2016 Коментарите са изключени за За много години!
дек. 24, 2016 Коментарите са изключени за О! Храна
дек. 11, 2016 Коментарите са изключени за Той е
ян. 31, 2017 Коментарите са изключени за Върви, народе обгазени!
Над 10 емблематични за София паметници осъмнаха с противогази и табели с иронични надписи. Причината за мащабна акция на неправителствената организация „Спаси...ян. 21, 2017 Коментарите са изключени за Розовият поход срещу Тръмп тръгна във Вашингтон
Стотици хиляди се събират за „Женския поход срещу Вашингтон“, който е част от световен ден на протести срещу новия президент на САЩ Доналд Тръмп, съобщи BBC....ян. 12, 2017 Коментарите са изключени за Морето смръзна
След повече от половин век морето край Бургас отново замръзна, съобщи Флагман. Рядкото явление може да се наблюдава на пристанището в квартала „Сарафово“,...ян. 09, 2017 Коментарите са изключени за Дунав замръзва, корабите спряха (галерия)
Река Дунав бързо замръзва по цялото си протежение заради тежките студове, сковали Европа. Предвид прогнозите за още студ до края на седмицата, се очаква ледът...ян. 03, 2017 Коментарите са изключени за Снежният човекоядец и други снежни нечовеци
Забавно нещо са снежните човеци. Даже скучните възрастни, когато падне голям сняг, правят огромни снежни топки и ги редят една върху друга. Обикновено човеците...дек. 31, 2016 Коментарите са изключени за На плаваща къща в Залива на свободата
Една история за усамотено убежище по вода, от което двойка канадци черпи артистично вдъхновение. Когато имам нужда да избягам за няколко дни, първото място, което...