Ureport | Водещи новини | Как Барселона връща улиците на хората
С обособяването „суперрайони“ общинските власти в Барселона са намерили решение на въпроса как да отвоюват обратно града от колите, колелата, пешеходците, търговците, доставчиците и всички други форми на човешка дейност, които го задушават, пише Vox. С население от над 1.6 милиона души Барселона е малко по-населена от българската столица, която надминава 1.2 милиона.
Всеки, имал щастието да посети столицата на испанската автономна област Каталуня, остава с впечатлението, че това е град-мечта. Причината е, че това е едно от най-приятните населени места за разходка по света – пълно с пазари, улични кафенета и кипящ живот.
Градът обаче също става жертва на автомобилния трафик и на мръсния въздух в последните няколко десетилетия. Затова през 2014 г. общината разработва План за градска мобилност, чиято цел е да върне обратно града на жителите му и да намали замърсяването.
И в България идеята, че градовете са за хората, а не за колите, узрява бавно. Въпреки усилията за изграждане на велоалеи, усещането в градовете е, че се намираш на място, където автомобилният транспорт е приоритет.
Планът на Барселона обаче е изумителен – 300 км нови велоалеи, преработена автобусна система с по-добър достъп и по-голяма честота, повече зелени площи и т.н.
Най-впечатляващата идея обаче е за „суперрайоните“. Това е концепция, разработена от шефа на Градската агенция за екология на Барселона Салвадор Руеда.
Идеята е доста проста. В идеалния случай се обграждат 9 градски района (може и по-малко). И вместо целия трафик да се допуска по всички улици в периметъра, се насочва само около обособения район.
Във вътрешността се допускат единствено колите на местните жители с голямо ограничение на скоростта – под 20 км/ч. След това вътрешните улици стават еднопосочни, така че никоя от тях да не служи за директно прекосяване на района.
Така се създава мини квартал, чиито вътрешни пространства могат да се споделят по-справедливо от колите и за други нужди. Планът се изпълнява на две фази.
В пилотната фаза, реализирана в няколко района, максималната скорост е ограничена до 20 км/ч. Не струва много – просто се променят фазите на светофарите. По оценка на Руеда, Барселона може да я приложи в целия град за по-малко от €20 милиона.
Втората е доста по-амбициозна и ще промени градския живот и начинът, по който хората ползват обществените пространства. Паркирането по тротоара в „суперрайоните“ се премахва чрез изграждането на гаражи. Максималната скорост става 10 км/ч, което позволява на хората да ползват улиците за игри, спорт и културни дейности.
Всички обичат пешеходните улици и откритите площади в градовете, построени преди ерата на автомобилите. Именно даването на достъп до нещо подобно е залегнало в плановете и на Барселона.
Ако „суперрайоните“ се въведат в целия град, според Руеда 60% от пътищата, които сега са само за коли, ще станат смесени или изцяло пешеходни.
Градските власти посочват шестте най-важни цели на „суперрайонирането“: по-устойчива мобилност, съживяване на обществените места, промотиране на биоразнообразието и зеленината, поощряване на градския социален живот и сближаване на хората, промотиране на самодостатъчността при използването на ресурсите и интеграция на управленския процес.
Идеята е „суперрайоните“ да станат отделни общности – квартали в кварталите – с общо управление и ресурси.
Всичко това вече се релизира тук:
Руеда обаче подчертава, че моделът може да се ползва навсякъде и че е по-евтин, отколкото да се изгражда нова инфраструктура.
ян. 30, 2017 Коментарите са изключени за Диктатура на ТВ-тариата
„Първо. Давам на новия парламент две седмици от свикването му да започне конкретна работа по приемането на решенията на народа от референдума. Ако за две...31 ян., 2017 Коментарите са изключени за И Австрия забранява бурките
31 ян., 2017 Коментарите са изключени за С ново броене прокуратурата брои референдума за задължителен
31 ян., 2017 Коментарите са изключени за И дете с белезници след забраната на Тръмп за бежанците
31 ян., 2017 Коментарите са изключени за Гръцките фермери блокираха пътя при Промахон
31 ян., 2017 Коментарите са изключени за Анкара прати турски военни в гръцки води
ян. 31, 2017 Коментарите са изключени за И Австрия забранява бурките
ян. 31, 2017 Коментарите са изключени за С ново броене прокуратурата брои референдума за задължителен
ян. 31, 2017 Коментарите са изключени за И дете с белезници след забраната на Тръмп за бежанците
ян. 31, 2017 Коментарите са изключени за Гръцките фермери блокираха пътя при Промахон
ян. 31, 2017 Коментарите са изключени за Анкара прати турски военни в гръцки води
1 | CHF | = | 1.84373 лв |
1 | EUR | = | 1.95583 лв |
1 | GBP | = | 2.19583 лв |
1 | USD | = | 1.76137 лв |
ян. 28, 2017 Коментарите са изключени за Разни комшии, разни идеали
ян. 31, 2017 Коментарите са изключени за Върви, народе обгазени!
Над 10 емблематични за София паметници осъмнаха с противогази и табели с иронични надписи. Причината за мащабна акция на неправителствената организация „Спаси...дек. 09, 2016 Коментарите са изключени за Стотици руски спортисти са облажили от допинга
Над 1000 руски спортисти, сред които и олимпийски шампиони, са се облагодетелствали от държавната руска допингова програма между 2011 и 2015 г. В най-малко 30 спорта,...
You must be logged in to post a comment.