Снимка: Петър Хаджиколев/Ureport.bg
Малки компании променят космическата индустрия из основи. Противно на разбиранията, това е изключително традиционна сфера, където – заради високите разходи и нуждата от минимален риск, се използват основно доказани технологии. Сега обаче частни корпорации започват да поемат инициативата и да променят представата ни за Космоса като място, запазено за държавните агенции. Това заяви инженерът и координатор на проекти на Европейската космическа агенция (EKA) Лук Диас по време на конференцията за дигитална икономика Webit Festival в София. Array
По думите му чрез различните частни инициативи човечеството вече поглежда към изследването на дълбокия Космос. В Европа всичко това се случва не само с частен капитал, а и чрез програми за публично-частно партньорство като тези на EKA.
Европейската космическа агенция има опит от 50 години и представлява 22 държави от Европейския съюз. Засега България е извън ЕКА, но наскоро Румъния стана част от нея.
Агенцията е с бюджет от €5.2 милиарда, има над 130 изобретения и 420 патента. Отскоро тя подпомага и стартиращи компании, като в момента работи с над 400 от тях – само през последната година те са се увеличили с цели 100. Освен с финансиране, ЕКА помага особено и със съвети от експерти за прилагането на космически технологии в ежедневието ни.
Добри примери за това сътрудничество са компании като Planet Labs, създала малки и много по-евтини и лесни за изстрелване комуникационни сателити. За разлика от големите изкуствени спътници, чиято стойност достига и до $500 милиона, сателитите на Planet Labs струват между $10 и $100 милиона. Те са по-лесни за поддържане и в случай на повреда могат просто да бъдат заменени с нов апарат.
Диас отбеляза огромната революция, която може да предизвикат компании като Blue Origin на Джеф Безос и SpaceX на Илон Мъск. Двете компании развиват технология за приземяване на първата фаза от ракетите носители. Така разходите по изстрелване на космически апарати могат да спаднат с до 60%.
В повечето западни държави достъпът до интернет се приема почти като даденост, а в България се радваме на едни от най-добрите онлайн скорости в света. Това обаче не важи за голяма част от планетата, където мрежата все още не е ежедневие за всички.
Нещата се променят, а по идеята за глобално покритие с интернет работят не само Facebook и Google. Това е мисия и на проекта One Web, който до 2018 г. трябва да изстреля 100 нискоробитни сателити, които да разпространят високоскоростна връзка по целия свят.
ЕСА е разработила и софтуера на мисията Екзо Марс, който помага на космическия апарат на Червената планета да взима решения при кризисни ситуации. Това се налага, тъй като връзката между Земята и Марс се забавя за повече от 20 минути.
Въпреки добрите примери за публично-частни партньорства, космическата и авиационната индустрия се превръщат все повече в терен за частен капитал. Доказателство за това е компанията Starburst на предприемача Франсоа Шопар. Тя търси стартиращи компании в тази сфера от цял свят и им помага да осъществят проектите си с начална инвестиция и експертни съвети.
От сцената на Webit Festival, Лук Диас защити тази тенденция с факта, че дизайнът на пътническите самолети почти не се е променил от 60-те години досега. Причината е тежката регулация и съображенията за сигурност, които пречат на десетки млади предприемачи с идеи да се наложат. Тази тенденция може да се обърне с навлизането на повече частни инвеститори, които да помогнат тези идеи да се превърнат в реалност.
„За радост през последните няколко години видяхме няколко пионери – SpaceX, Skybox, UGO, Expliseat. Преди години, когато Илон Мъск започна компанията си, големите играчи се шегуваха с него. Цената на SpaceX днес е $12 милиарда. Expliseat е екип от 10 души, но успяха да изобретят най-леките седалки в историята, да ги лицензират и да ги продадат за по-малко от година и половина“, отбеляза Шопар.
Той разказа, че в Starburst Accelerator се работи с над 300 стартъпа от целия свят. Сред тях e JETMAN на швейцареца Ив Роси, който създаде ракетен костюм и полетя с него над небостъргачите в Дубай.
Инициативата Flike опитва да създаде летящ мотициклет, подобен на джетовете, използвани от империята в „Междузвездни войни“. Urban Aerodinamics и Lilium Aviation работят по летящи автомобили, сякаш излязли от лентата на „Петия елемент“, а Aerion Corporation опитва да създаде свръхзвуков пътнически самолет, подобен на спрения от полети „Конкорд“.
ян. 30, 2017 Коментарите са изключени за Диктатура на ТВ-тариата
„Първо. Давам на новия парламент две седмици от свикването му да започне конкретна работа по приемането на решенията на народа от референдума. Ако за две...31 ян., 2017 Коментарите са изключени за И Австрия забранява бурките
31 ян., 2017 Коментарите са изключени за С ново броене прокуратурата брои референдума за задължителен
31 ян., 2017 Коментарите са изключени за И дете с белезници след забраната на Тръмп за бежанците
31 ян., 2017 Коментарите са изключени за Гръцките фермери блокираха пътя при Промахон
31 ян., 2017 Коментарите са изключени за Анкара прати турски военни в гръцки води
ян. 31, 2017 Коментарите са изключени за И Австрия забранява бурките
ян. 31, 2017 Коментарите са изключени за С ново броене прокуратурата брои референдума за задължителен
ян. 31, 2017 Коментарите са изключени за И дете с белезници след забраната на Тръмп за бежанците
ян. 31, 2017 Коментарите са изключени за Гръцките фермери блокираха пътя при Промахон
ян. 31, 2017 Коментарите са изключени за Анкара прати турски военни в гръцки води
ян. 28, 2017 Коментарите са изключени за Разни комшии, разни идеали
ян. 31, 2017 Коментарите са изключени за Върви, народе обгазени!
Над 10 емблематични за София паметници осъмнаха с противогази и табели с иронични надписи. Причината за мащабна акция на неправителствената организация „Спаси...дек. 09, 2016 Коментарите са изключени за Стотици руски спортисти са облажили от допинга
Над 1000 руски спортисти, сред които и олимпийски шампиони, са се облагодетелствали от държавната руска допингова програма между 2011 и 2015 г. В най-малко 30 спорта,...