Какво е необходимо за социална промяна? Каквото и за другите промени – хора със сърце и ентусиазъм, които да я извършат. Лукаш Остроьовски е член на полската фондация „STOCZNIA“, Полша. Той е социален изследовател и експерт по оценяването къмо звеното „Социални иновации и научни изследвания“ към „Shipyard“, Полша. Лукаш беше лектор на годишната конференция на Българския дарителски форум.
Лукаш Острьовски
С какво се занимавате и какво представлява оценяването на донорски програми?
Подкрепям грждански организации в оценяването на програмите им за благотворителност. Множество големи донорски и други неправителствени организации и донори имат такива програми. И те искат да знаят как се справят и какви са реалните им резултати. Искат да проверят и измерят постиженията си.
Работим с разнообразие от програми. Например миналата година работих за чуждестранни студенти, следващи в Полша, които проучваха нашия опит в обществените трансформации – в Източна Европа, и опита на Централна Азия. Имаме програми за местни лидери, за местни партньорства между общности, доброволчески програми.
Сега започваме изработване на методология, за да оценим какво се налага като тенденция в партисипативното бюджетиране (въвличането на обикновените граждани пряко в управлението и съгласуваното с тях харчене на публични пари, – бел.ред.). Това е един много интересен механизъм, при който гражданите вземат решения за общинските бюджети.
Все още е експериментален подход и ние се опитваме да оценим ефекта му. Няколко общини го правят за втори път и още се учат. И имат нужда от някой, който да оцени резултата и да даде отговори на някои важни въпроси. Например, ако въведем партисипативно бюджетиране, това ще накара ли хората да разбират по-добре какво представлява местният бюджет и как е конструиран, ще повиши ли в резултат готовността им да си плащат данъците, ще участват ли активно с идеи за какво да се разходват средствата, ще обсъждат ли бюджета със семейството, съседите си и т.н., тоест, ще се вдигне ли нужният шум и ще се породи ли нужният обществен дебат за тези публични политики.
Професионалният ми бекграунд е социалното изследване и съм запознат с методите за това – знам как да задавам въпроси, знам как да интервюирам хора.
Представете си, че имате доброволческа програма. И искате участниците в нея да са удовлетворени и да продължат да бъдат доброволци. Как знаете дали ще продължат да участват като доброволци след година – две – три и не са разочаровани? Никой не може да ти каже предварително. И трябва да го проверяваш, трябва да направиш проучване и оценка, и да дадеш отговор на този въпрос.
И ако разбереш, че част от доброволците ти не са удовлетворени, трябва да намериш отговора защо – къде куца програмата. Това е моята работа.
Можете ли да посочите успешни проекти, оценявани от вас и съответно провалени?
Работя с професионално действащи организации и откровено казано, не съм срещал наистина провалени проекти или програми. В неправителствения сектор хората обикновено работят със сърце и ентусиазъм и правят се стремят нещата да се случват по най-добрия възможен начин.
Но искат да стават и по-добри, искат да знаят резултатите си – както за да ги представят пред донорите си, така и за имат ясна представа сами за себе си, затова имат нужда от нашата помощ.
Защото когато се занимаваш със социални проекти и се стремиш към някаква социална промяна, се нуждаеш от някакво измерване на резултата си – за да имаш увереност, че това, което искаш, действително се случва.
Занимавате ли се с проекти за корпоративна социална отговорност и по ваше наблюдение, какви са мотивите на компаниите да даряват – желанието да направят добро, някаква корпоративна вина или правене на имидж? Или има и от трите?
Аз лично не, но организацията ми се занимава и с такива проекти. От наша гледна точка, те не са много различен вид дарителство. Защото корпорациите също гонят някакви конкретни резултати. Те имат пари, които биха могли да вкарат в бизнеса си, но решават да ги похарчат за някаква важна обществена кауза.
Трудно ми е да преценя кои са водещите мотиви. Нямам нищо против една компания да прави имидж, правейки добро. Но смятам, че добрият начин да правиш имидж, е да се основаваш на действителни, доказани постижения.
Защото ако не успяваш да правиш нещо смислено и реално като социална промяна, а в същото време се опитваш да правиш имидж чрез него, това няма да е добра реклама.
ян. 30, 2017 Коментарите са изключени за Диктатура на ТВ-тариата
„Първо. Давам на новия парламент две седмици от свикването му да започне конкретна работа по приемането на решенията на народа от референдума. Ако за две...31 ян., 2017 Коментарите са изключени за И Австрия забранява бурките
31 ян., 2017 Коментарите са изключени за С ново броене прокуратурата брои референдума за задължителен
31 ян., 2017 Коментарите са изключени за И дете с белезници след забраната на Тръмп за бежанците
31 ян., 2017 Коментарите са изключени за Гръцките фермери блокираха пътя при Промахон
31 ян., 2017 Коментарите са изключени за Анкара прати турски военни в гръцки води
ян. 31, 2017 Коментарите са изключени за И Австрия забранява бурките
ян. 31, 2017 Коментарите са изключени за С ново броене прокуратурата брои референдума за задължителен
ян. 31, 2017 Коментарите са изключени за И дете с белезници след забраната на Тръмп за бежанците
ян. 31, 2017 Коментарите са изключени за Гръцките фермери блокираха пътя при Промахон
ян. 31, 2017 Коментарите са изключени за Анкара прати турски военни в гръцки води
1 | CHF | = | 1.84373 лв |
1 | EUR | = | 1.95583 лв |
1 | GBP | = | 2.19583 лв |
1 | USD | = | 1.76137 лв |
ян. 28, 2017 Коментарите са изключени за Разни комшии, разни идеали
ян. 31, 2017 Коментарите са изключени за Върви, народе обгазени!
Над 10 емблематични за София паметници осъмнаха с противогази и табели с иронични надписи. Причината за мащабна акция на неправителствената организация „Спаси...
You must be logged in to post a comment.